- Data: 04.09.2023
Teczka dziecka z orzeczeniem o kształceniu specjalnym w przedszkolu
Wszystkie działania związane z kształceniem specjalnym dziecka należy odpowiednio dokumentować. Jednak przepisy nie określają katalogu takich dokumentów. Co w takim razie powinno się znaleźć w indywidualnej teczce dziecka z orzeczeniem? Jak przedszkole powinno prowadzić teczkę dziecka? Komu przekazać dokumenty zgromadzone po ukończeniu przedszkola? Na te pytania odpowiadamy w naszym e-booku.
- Data: 30.06.2023
IPET w przedszkolu i szkole – wskazówki praktyczne w pytaniach i odpowiedziach
Opracowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych jest jednym z najtrudniejszych zadań, z którymi mierzą się nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Wskazówki zawarte w przepisach prawa oświatowego mają bardzo ogólny charakter, dlatego pojawia się wiele pytań dotyczących nie tylko treści, ale także procedury opracowania i modyfikacji IPET. Usystematyzuj swoją wiedzę i poznaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania, a w razie potrzeby – wykorzystaj gotowe wzory dokumentów
- Data: 21.03.2023
Ocena pracy nauczyciela na nowych zasadach. Procedura
Ocena pracy nauczyciela od 1 września 2022 r. Uległa pewnym zmianom w związku z nowym systemem awansu zawodowego nauczycieli. Pojawiły się m.in. Nowe kryteria oceny pracy. W publikacji przedstawiamy aktualną procedurę oceny pracy nauczyciela.
- Data: 14.03.2023
Mentor nauczyciela w nowym systemie awansu zawodowego
W nowym systemie awansu zawodowego nauczycieli opiekun stażu został zastąpiony mentorem. Podstawowym zadaniem mentora jest wspieranie początkującego nauczyciela w procesie wdrażania się do pracy w zawodzie. Kto może zostać mentorem? Jaką rolę w awansie odgrywa?
- Data: 04.03.2023
Dziecko z chorobą przewlekłą w szkole i przedszkolu
Jakie wskazania prawne należy wziąć pod uwagę w przypadku ucznia z chorobą przewlekłą w szkole ogólnodostępnej? Przede wszystkim należy zapewnić mu odpowiednie warunki nauki oraz właściwą opiekę. Uczeń z chorobą przewlekłą w szkole powinien być także objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Przedstawiamy szereg wytycznych dotyczących organizacji pracy i opieki nad uczniem z chorobą przewlekłą w szkole i przedszkolu.
- Data: 23.02.2023
Dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
Działania dyrektora, nauczycieli i specjalistów w związku z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej powinny być dokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz z wypracowanymi w placówce zasadami i formami prowadzenia dokumentacji. Za właściwe prowadzenie dokumentacji w przedszkolu odpowiada dyrektor. Sprawdź, o czym trzeba pamiętać.
- Data: 23.02.2023
Jak zatrudnić pomoc nauczyciela w szkole i przedszkolu
Pomoc nauczyciela to specyficzne stanowisko pracy w szkole i przedszkolu. Z jednej strony nie jest to stanowisko nauczycielskie. Z drugiej – pomoc nauczyciela wykonuje obowiązki zbliżone do pedagogicznych. Dowiedz się, jakie są zasady zatrudniania pomocy nauczyciela.
- Data: 22.02.2023
Zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu
Podstawowym celem rewalidacji jest podniesienie jakości życia dziecka z niepełnosprawnością. Konieczne jest wdrożenie takich działań, które zapewnią jak najlepsze przygotowanie do funkcjonowania w grupie społecznej i spowodują, że nie zostanie ono odrzucone i wykluczone ze wspólnych aktywności przez rówieśników. Organizacja zajęć musi pozostawać w ścisłym związku z innymi formami wsparcia. W szczególności pozostaje ona w związku z pomocą psychologiczno-pedagogiczną udzielaną dziecku i rodzicom. Ile czasu powinny trwać zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu? Kto może prowadzić rewalidację dziecka z autyzmem lub zespołem Aspergera? Jak dokumentować takie zajęcia? Czy można ustalić wyższy wymiar zajęć rewalidacyjnych? Zapraszamy do zapoznania się z analizą przepisów i wskazówkami dotyczącymi zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu. Odpowiadamy na najczęściej pojawiające się pytania o ten zakres zajęć.
- Data: 25.05.2021
Plakat „3 kroki do rozwiązania konfliktu między dziećmi”
Reakcja dorosłych na konflikty dzieci powinna być wnikliwa, życzliwa, spokojna i zawsze wspierająca dziecko w szukaniu rozwiązań. Nie stosuj kar, ale udzielaj dzieciom wsparcie emocjonalnego, rozmawiaj, doprowadza do rozwiązania spornej sytuacji, ucząc dzieci, jak w prawidłowy sposób kształtować stosunki międzyludzkie. Pobierz plakat i sprawdź jakie techniki proponuje doświadczony Psycholog dziecięcy.