- Data: 07.05.2024
Przydzielenie dziecka do oddziału integracyjnego w przedszkolu wymaga zgody rodziców
Co do zasady o przydzieleniu dziecka do danego oddziału w przedszkolu decyduje dyrektor. Podejmując decyzję bierze pod uwagę wiek, potrzeby, zainteresowania, uzdolnienia i rodzaj niepełnosprawności. Jeżeli nie mamy do czynienia z oddziałem integracyjnym, nie trzeba brać pod uwagę oczekiwań i opinii rodziców. W przypadku umieszczenia dziecka w oddziale integracyjnym taka zgoda jest jednak wymagana. Poznaj zasady przydzielania dzieci do oddziałów integracyjnych w przedszkolach.
- Data: 23.04.2024
Mam prawa i je znam! Scenariusz krótkiego przedstawienia psychoedukacyjnego na temat praw dziecka dla grup przedszkolnych
Dzieci powinny znać prawa, które gwarantuje im Konwencja Praw Dziecka. Dzięki temu mają możliwość rozpoznania sytuacji, w których ich prawa zostają łamane lub nadużyte. Warto zapraszać je do wspólnej zabawy, w której trudny temat praw zostanie naturalnie oswojony. Poniższy scenariusz może zostać wykorzystany w czasie różnego rodzaju świąt przedszkolnych. Może zostać również zmodyfikowany na potrzeby konkretnej grupy przedszkolnej, skrócony lub rozbudowany.
- Data: 11.04.2024
Odbiór dziecka z przedszkola przez niepełnoletnie rodzeństwo
Statut przedszkola nie może zawierać zakazu odbierania wychowanków z placówki przez osoby niepełnoletnie. Jednakże osoby te muszą być upoważnione przez rodziców, a ich pisemna zgoda musi się znajdować w dokumentacji przedszkolnej.
- Data: 10.04.2024
Rodzic pod wpływem alkoholu lub narkotyków nie odbierze dziecka z przedszkola
Dyrektor powinien wprowadzić procedury na wypadek sytuacji kryzysowych, w tym okoliczności, w których przedszkole nie wyda dziecka rodzicowi. Należy do nich m.in. próba odbioru dziecka przez rodzica będącego pod wpływem alkoholu lub narkotyków co dla pracowników przedszkola oznacza jedno – zakaz powierzenia wychowanka takiej osobie. Skorzystaj z przykładowej procedury postępowania gdy po dziecko przyjdzie nietrzeźwy rodzic/opiekun prawny.
- Data: 26.03.2024
Jak często organizować zebrania z rodzicami w przedszkolu?
Zarówno w przedszkolach publicznych, jak i niepublicznych, a także w innych formach wychowania przedszkolnego organizowane są zebrania z rodzicami. Formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów powinien określać statut przedszkola. Przepisy nie regulują liczby zebrań z rodzicami dzieci uczęszczających do placówki.
- Data: 15.03.2024
Znaczenie współpracy z rodzicami w kontekście oceny gotowości szkolnej dziecka
Gotowość szkolna to złożone zagadnienie obejmujące wiele aspektów rozwoju dziecka, takich jak możliwości fizyczne, umiejętności społeczne, emocjonalne, poznawcze. Właściwa ocena gotowości szkolnej jest kluczowa dla zapewnienia dziecku optymalnych warunków nauki i rozwoju w szkole podstawowej. W tym procesie niezwykle ważna jest współpraca z rodzicami. Dowiedz się, jak współpracować z rodzicami, aby dokonać rzetelnej oceny dojrzałości szkolnej.
- Data: 12.03.2024
Agresywny przedszkolak – co robić, gdy dziecko więcej niż rozrabia
Dziecku sprawiającemu problemy wychowawcze potrzebna jest pomoc, w którą zaangażowani będą: dyrektor, nauczyciele i rodzice. Jak wypracować zasady udzielania wsparcia i zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną, aby unikać skreślenia agresywnego dziecka z listy wychowanków?
- Data: 01.03.2024
Edukacja domowa a egzamin klasyfikacyjny w przedszkolu
Dzieci objęte obowiązkiem odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego mogą realizować ten obowiązek w tzw. edukacji domowej. W takim przypadku dziecko nie uczęszcza do przedszkola i nie udziela się na nie dotacji. Należy również pamiętać, że dla dzieci realizującym obowiązek edukacyjny poza przedszkolem nie przeprowadza się egzaminu klasyfikacyjnego.
- Data: 21.02.2024
W jaki sposób rozmawiać z rodzicem o trudnościach dziecka obserwowanych w przedszkolu?
Przedszkole jest często pierwszym środowiskiem, w którym dziecko funkcjonuje poza rodziną. Jego rozwój staje się obiektem obserwacji osób, które nie są z nim związane tak blisko jak rodzice czy dziadkowie. Maluch trafia do grupy rówieśników, wraz z którymi zdobywa kompetencje społeczne. Czasami dopiero na tle równolatków widoczne stają się trudności, którymi trzeba się zainteresować i zaopiekować. W jaki sposób rozmawiać o nich z rodzicem? Jak sprawić, by rozmowa zaowocowała wspólną strategią działania?
- Data: 21.02.2024
Nieśmiały przedszkolak
Nieśmiały przedszkolak wymaga wsparcia zarówno w relacjach z rodziną, jak i rówieśnikami w grupie przedszkolnej. Dziecko nieśmiałe może mieć bowiem trudności w wielu aspektach życia codziennego, dlatego wczesna diagnoza problemu pozwoli objąć je odpowiednią pomocą i pomóc radzić sobie z trudnościami. Sprawdź, jak wspierać nieśmiałego przedszkolaka w ramach grupy przedszkolnej.