Dziecko z autyzmem czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu – jak mówić poprawnie?

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Data aktualizacji dokumentu: 2 kwietnia 2024
  Dziecko z autyzmem czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu – jak mówić poprawnie?

W mediach oraz w oficjalnych dokumentach można napotkać różnorodne terminy służące do opisania autyzmu, takie jak: autyzm, zespół Aspergera czy zaburzenia ze spektrum autyzmu. Ta różnorodność wynika przede wszystkim z faktu, że Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób (ICD-11), która łączy różne formy autyzmu pod jednym terminem zaburzeń ze spektrum autyzmu, nie została jeszcze przetłumaczona na język polski. Ponadto, w aktach prawnych, w tym przepisach prawa oświatowego, nadal używa się terminu „autyzm”, często z dopiskiem „w tym zespół Aspergera”. Takie określenia, choć wydają się nieaktualne, są nadal zgodne z obowiązującym prawem i klasyfikacją medyczną w Polsce. Nie oznacza jednak, że należy używać ich w codziennej komunikacji. Jakich określeń używać, a których unikać, aby nikogo nie wykluczać a jednocześnie za pomocą języka oddać istotę problemu?

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie określenie dotyczące autyzmu wprowadza Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób (ICD-11)?
  • Dlaczego zaleca się używanie terminu „zaburzenia ze spektrum autyzmu” w komunikacji i publikacjach?
  • Czy używanie terminów „z autyzmem” czy „z zespołem Aspergera” jest błędem merytorycznym?
  • Jakie określenia są uznawane za niewłaściwe w kontekście opisywania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i dlaczego?
  • Jak neutralny, szanujący i skupiony na osobie język może wpłynąć na postrzeganie autyzmu?

Wykorzystaj na zajęciach:

Pozostało jeszcze 69% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli posiadasz już konto – zaloguj się:

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeśli nie masz dostępu,

UTWÓRZ KONTO TESTOWE i skorzystaj z jednorazowego bezpłatnego dostępu na 48 godzin

  • Dostęp do tego konkretnego artykułu oraz do setek pozostałych porad dla przedszkoli publicznych i niepublicznych.
  • Dostęp do bogatej bazy wzorów 738 dokumentów.
Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.
Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.
Dodano: 23.04.2024

Numer 129 Kwiecień/Maj 2024 r.

Pokaż listę wydań

Testuj bezpłatnie Portal przedszkolny przez 48 godzin